Afkomstig uit
Sorteren op: Relevantie | Titel | Datum

Hoe nu verder?

2017 | Peter Koning

In dit boek zijn vier aspecten van agile leiderschap besproken. De vier componenten geven de teams richting, eigenaarschap, leersnelheid en gezonde gewoontes. De acht tools ondersteunen de agile leider in het dagelijks leidinggeven aan de omgeving. Door de tools in de praktijk te brengen, ermee te oefenen en ze zich eigen te maken zal de agile leider...

2.3 Hoe volwassen zijn de teams?

2017 | Peter Koning

Het is voor de agile leider belangrijk dat hij de volwassenheid van zijn team goed inschat. Dat geeft, zoals hiervoor uitgelegd, namelijk inzicht in wat hij het beste kan doen om het team te laten groeien. Hoe kan een agile leider de volwassenheid van zijn team goed bepalen? Dit is in de praktijk vaak lastig. De volwassenheid van het team is namelijk continu in beweging. Maar hiervoor bestaat een praktische oplossing.

1.4 Samenvatting deel 1

2017 | Peter Koning

Wendbare teams hebben een heldere en inspirerende doelstelling nodig voor wat ze moeten bereiken. In een complexe omgeving zijn succesvolle plannen niet vooraf te maken. Daarvoor zijn er te veel onvoorspelbare en onbekende succesfactoren. Zo is vooraf onbekend wat de concurrentie gaat doen, hoe nieuwe technologieën optimaal ingezet kunnen worden en wat...

2.7 Samenvatting deel 2

2017 | Peter Koning

Wendbare teams hebben eigenaarschap nodig om hun ambities en doelstellingen te halen. Eigenaarschap is daadwerkelijk aanwezig als teams zich eigenaar voelen van de producten en diensten die ze leveren en ze zich verantwoordelijk voelen voor de resultaten daarvan. Teams die eigenaarschap oppakken zijn anders. Deze teams zijn proactief, hebben passie en...

4.5 Samenvatting deel 4: Ontwerp betere gewoontes

2017 | Peter Koning

Agile leiders geven hun teams veel vrijheid, ruimte, vertrouwen en inspiratie voor hun dagelijkse werkzaamheden en het vergroten van hun klantimpact. Ze opereren zelf meer op de achtergrond en hebben niet de behoefte om zich met de dagelijkse werkzaamheden bezig te houden.

3.6 Samenvatting deel 3: Leer sneller

2017 | Peter Koning

Wendbare teams hebben snel feedback nodig van gebruikers, degenen die de producten en diensten daadwerkelijk in de praktijk gebruiken. Dus niet alleen feedback op ideeën, presentaties of demo’s. Alleen door deze praktijktoets weten teams of ze echt goed bezig zijn.

3.5 Gevolgen van een fout verkleinen

2017 | Peter Koning

Bij Spotify hebben ze een praktische manier om de gevolgen van fouten te verkleinen: voorkomen dat een bepaalde fout impact heeft op alle gebruikers. Ze verkleinen zo de blast radius*. Alle wijzigingen die ze live zetten, worden geleidelijk uitgerold over alle klanten.

1.3 Hoe is de klantimpact te visualiseren?

2017 | Peter Koning

In de praktijk kan het soms best lastig zijn om de klantimpact helder te krijgen. Zeker als er producten en diensten worden geleverd aan andere bedrijven. Die andere bedrijven gebruiken namelijk de producten en diensten weer als onderdeel van hun eigen dienstverlening of werkzaamheden. Het vergt behoorlijk wat specialistische branchekennis en praktijkervaring om echt goed te doorgronden hoe de positieve impact voor deze klanten ontstaat. Wat is precies hun voordeel en wat de toegevoegde... Lees verder 

2.6 Wanneer werkt het eigenaarschapsmodel niet?

2017 | Peter Koning

Er zijn meerdere randvoorwaarden om te zorgen dat het Eigenaarschapsmodel werkt. Als aan enkele ervan niet wordt voldaan, is de kans groter dat het model niet goed tot zijn recht komt.

2.4 Welke groei maken teams door?

2017 | Peter Koning

Succesvolle agile leiders passen hun eigen gedrag aan zodat dit aansluit bij de fase van volwassenheid van hun team. Het is daarbij belangrijk dat een leider herkent hoe teams groeien. Hierna volgt daarom een toelichting op de verschillende fases.

Toon resultaten