Algoritmisering, wen er maar aan!

Algoritmisering, wen er maar aan!

Leven, werken en geld verdienen met kunstmatige intelligentie

Jim Stolze |

‘Dit algoritme heeft ons 1 miljoen gekost. En toch gaan we het niet gebruiken.’

 

Data als businessmodel

Organisaties hebben jarenlang veel tijd en geld geïnvesteerd in de digitalisering van processen, wat ze vooral veel data opleverde. Maar toegevoegde waarde voor een klant, of een verschuiving binnen een businessmodel ontstaat pas als deze data op vernieuwende wijze worden ingezet. Data dus niet als bijproduct, maar als nieuw product, of als nieuwe service. Dit kan door het gebruik van algoritmen.

 

Een verhelderende uitleg over algoritmisering

Algoritmen zijn niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar we lijken weinig van ze te weten. Toegespitst op verschillende branches beschrijft Jim Stolze op verhelderende wijze hoe algoritmen werken, welke impact ze hebben en welke kansen of bedreigingen ze met zich meebrengen.

 

  • Wat betekent algoritmisering bijvoorbeeld voor een organisatie?
  • Hoe combineer je menselijke intelligentie met machine learning?
  • Wat zijn de gevolgen voor de arbeidsmarkt?
  • En waar ligt de grens eigenlijk?
  • In hoeverre zorgt algoritmisering voor maatschappelijke onrust?
  • En wat betekent dit voor ethiek, privacy, moraliteit en uiteindelijk: leiderschap?
Jim Stolze
Jim Stolze is schrijver en ondernemer. Sinds 2016 richt hij zich uitsluitend op kunstmatige intelligentie en werkt hij op Amsterdam Science Park... Meer